zondag 11 november 2007

Oude mannen in een huis.

Nadat in 1606 de loterij plaats had gevonden om een oudemannenhuis te bouwen in Haarlem. Kwamen er dus bewoners, het lijkt me dat ze best goed zaten daar. Als ik aan mijn opa denk, die in de jaren 50 van de 20e eeuw in een bejaardenhuis zat, Sint Bernardus in Amsterdam hadden ze het in Haarlem zo slecht nog niet. Mijn opa had niet zoveel volgens mij en een eigen kamer al helemaal niet. Op een zaal waren schotten geplaats die de slaapruimte afscheiden, als deur was er een gordijn. Mijn opa had een bed een tafeltje met stoel een nachtkastje en een kast voor zijn kleren. aan de wand was nog een plankje waar je je kerkboek enzo op kon zetten. Waaarschijnlijk waren die meubels niet eens van hem.
Als ik de lijst bekijk wat Dirk van Eerde bezat (er waren mannen in Haarlem toendertijd die meer hadden ook aan geld), was het toch een aardige hoeveelheid. Drik heeft er best lang gezeten 20 jaar heeft hij daar gewoond. Om er in te komen moest je wel 80 gulden betalen.

Op 3 mei 1773 trad Dirk van Eerde in het Oude mannenhuis in Haarlem, Dirk was geboren in Zwolle en 67 jaar oud (geb.1707). Lidmaat van de Gereformeerden en kreeg kamer N16 hij werd op 25 oct. 1793Begraven in de Nieuwe kerk er waren 14 dragers, 1 knegt en 4 meijde.

1793 den 20 october overleden Dirk van Eerde
oud 88 jaar heeft deze goederen nagelaten.

1 bed en peulen
2 hoofdkussens 1 klijn
1 katoenen deken
2 wolle dito
1 dito onderkleed
2 gordijne 1 val
1 bedsak 1 peulensloop
1 swart pak
1 gekleurd dito
1 rok en broek
2 jassen 2 japonne
4 beddejakke 1 onderbroek
2 hemdrokke 1 romp
1 hoet 1 paar pantoff
5 paar kousen 3 mussn
Linnegoed
6 lakens 6 slopen 2 klijne
4 hemde 5 dassen 1 bef
4 zakdoeke 4 half hemde
6 paar mouwen 28 stroppe

silver
3 paar schoengespen
1 paar broekst dito
geen geld

Geen opmerkingen: