vrijdag 12 november 2010

Familysearch.org. Zo [on]betrouwbaar ofwel check, check, dubbel check.

Eerlijkheidshalve moet ik mijn woorden gedeeltelijk terug nemen, sinds de burgerlijke stand van Nederland met scans online staan bij ze kan je alles nakijken. Het is makkelijk te werken uit de originelen boeken die ze online hebben gezet.bv via deze link. http://www.genver.nl/
juni 2013



Voor de zoveelste keer zet Familysearch je op het verkeerde en foute been.
Ik zocht naar Geziena Frederica Eichenberg. [Ik moet zeggen ik had haar gegevens al]
Bij Familysearch kom ik haar tegen op de volgende manier:

Familysearch.org
Name: Anna Maria Ritter
Gender: Female
Baptism Date: 11 Mar 1869
Baptism Place: Amsterdam
Fathers name: Jacob Ritter
Mothers name: Geziena Frederika Eichenberg

En dit was vreemd aangezien Gezien Frederika Eichenberg getrouwd is met Hendrikcus Johannes Gischler en op 10 maart 1869 in Amsterdam een dochtertje krijgt met de naam Anna Maria.

Gelukkig heeft Familysearch ook de scans van de originele geboorte akte staan. Dus op zoek naar die akte. Het is even bladeren naar de betreffende datum maar uiteindelijk vind je die. En wat blijkt Jacob Ritter is NIET de vader maar de aangever van het kind. Hij is directeur van het Binnegasthuis en naar blijkt geeft hij vaker kindertjes die daar geboren worden aan, gelukkig word hij niet van al die kindertjes de vader.

Wat blijkt dus uit de getikte gegevens dat er 3 fouten in staan,
Achternaam kind is fout, is niet Ritter maar Gischler
Geboortedatum is fout, aangeefdatum is de 11e, geboorte de 10e
en de vader is fout. Niet Jacob Ritter, maar Hendricus Johannis Gischler is de vader.

Conclusie dat als ik die andere gegevens nog niet zou hebben gehad, ik er vanuit zou zijn gegaan dat Geziena met Jacob Ritter was getrouwd. Ik had ze verder als koppel natuurlijk nooit gevonden.
Dus wat moet je bij deze site dus altijd doen? Checken, checken en nog een keer checken.

Geen opmerkingen: