woensdag 18 april 2007

Valkenswaard




We blijven wat voorouders betreft nog even in Noord-Brabant,ze komen dan uit Valkenswaard en de naburige dorpen. Valkenswaard is gelegen aan de N69 onder Waalre, ongeveer 10km van de Belgische grens.

Valkenswaard is al heel oud, het schijnt dat er ca 5000 vóór Christus al mensen woonden. In 704 schonk de Frankische landheer Aengibaldus het dorp Waderlo aan Willibrordus die het op zijn buurt weer aan de abdij van Echternach schonk. Er wordt aangenomen dat Valkenswaard toen al bestond, alleen niet onder de huidige naam. Het een onderdeel van Waderlo (Waalre), de naam was toen Wedert. Waderlo en Wedert gingen tot 1794 samen, waarna Wedert zich afscheidde en zelfstandig werd. De betekenis van Wedert is een samenvoeging van wede (kreupelhout) en aard (gemeen weide). In 1600 was er een bloeiende varkenshandel en daardoor werd de naam Verkenswedert, maar toen later het dorp bekend werd door zijn valkeniers werd verken vervangen door valken en wedert afsleet tot weert/d=waard ontstond tenslotte de huidige naam Valkenswaard. Mijn voorouders die hier woonden waren dan ook verkenssnijders en valkeniers.
De verschillende voorouders komen uit Valkenswaard en de omliggende dorpen zoals onder andere:
Peeter Danckaerts ca 1680 Valkenswaard koster en schoolmeester wapen van Valkenswaard
Martius Hesterbeeck 1600 uit Leende
Bartholomeus Goosens 1693 Valkenswaard valkenier
Johannis Antonius Pelt 1595 uit Leende
Theodorus Hoppenbrouwers 1709 Waalre?
Marcellus Borman 1660 Vlakenswaard
Marcellus Daems 1630
Adam Hendrix Cuijpers 1690 Schaft. Zijn nakomeling Godefridus Kuijpers 1826 Westerhoven trouwt in Alkmaar met Adriana Smeets 1821 uit Geertruidenberg, en hun dochter Pieternella Kuijpers trouwt 1879 te Abbekerk mijn overgrootvader Nicolaas van Duin uit Harenkarspel, zij krijgen een zoon Godefridus die mijn grootvader wordt, deze Godefridus trouwt in Bussum met Hendrika Johanna van der Voort die ook van Brabanders afstamt (zie het stukje over Vierlingsbeek). Zo komen via een omweg twee lijnen uit brabant toch weer bij elkaar.



7 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Ineke!

Leuk zo'n weblog! Hoe kwam je op het idee?
Leuk dat stukje over Valkenswaard! Zelf heb ik ook voorouders uit Valkenswaard en Waalre. Eén van de families; Bijnen; waren ook valkeniers!

Groetjes, Christa

Anoniem zei

Hallo ineke,je schrijft iets over mijn familie.(adam Cuijpers)
Hoe kom je aan deze gegevens. Weet je nog meer??


6-4-08

Ineke zei

Hallo Kuijpers, hoe kan ik je bereiken? Ik heb nog meer over deze Familie.
Ineke

Anoniem zei

Hoi Ineke
Ik zie dat je als geboortejaar van Adam Henrix Cuijpers 1690 aanhoudt. Ga ik ook doen. Volgens mij was hij getrouwd met Hendriena Seelen (Celen, Marcelis of Marcelissen). Ga binnenkort naar Streekarchief Eindhoven. Laat je resultaten weten.
Groeten
Luc Kuijpers

Anoniem zei

Beste Ineke,
Heb je nog aanvullingen na ons laatste contact een paar jaar geleden of van Luc Kuijpers (staat die ook al in de stamboom?)
Bart Kuijpers

Ineke zei

Hallo Bart, inmiddels heb je mij via email gevonden, dus antwoord ik je per mail. Heb jij Hyves?
groetjes,
Ineke

xxBrit zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.