zaterdag 30 juni 2007

waar is het originele dokument

Vrijdag was ik weer eens in Haarlem in het archief, om er wat foto's te maken van de loterijbriefjes daar, samen met Richard Keijzer. We hadden al een groot gedeelte klaar maar nog niet alles. Bij het openslaan van deel 1 (we doen het niet altijd op volgorde) waar het octrooi in hoorde te zitten om een loterij te beginnen, nam ik van het papier wat er inzat een foto, zonder op te letten wat er op stond. Er hingen twee mooie zegels aan. Waardoor ik dacht dat het het goede papiertje was. Thuis gekomen, het kaartje op de PC gezet. Bij het nakijken van wat ik gedaan had bleek het te gaan om een lijfrente van een gulden en vijf stuivers per week, te betalen aan Jacob Cornelisz de Boer. Er had een papier uit 1595 in moeten zitten en dit papier over de lijfrente is van 23 februari 1760, scheelt maar 265 jaar. Nu ben ik toch heel benieuwd of ze er in Haarlem achter kunnen komen waar het echte papier is gebleven. Ik heb ze gebeld en het verhaal verteld en voor de zekerheid ook gemaild met de "foute" foto erbij. Nu maar hopen dat ze het origineel terug kunnen vinden.



de aanvraag, en dat wat we kregen.

Geen opmerkingen: